21 september 2011

KAMUT

I hyllan bland Bulgur, Matvete och Råris hittade jag....

KAMUTVETE.

Det här föll mig verkligen i smaken!

Kamut är något större och innehåller mer protein
än vanligt vete. Smaken är mild och lite nötaktig....mums!

Kokas i 10 minuter. Jag hade i en halv grönsaksbuljong i vattnet.


Här har jag blandat Kamutveten med:
  • Hackad persilja och basilika.
  • Skurit små bitar av soltorkade tomater i olja.
  • En burk kikärtor (utesluter nog dom nästa gång, och tar stora vita bönor ist.)
  • Pressade över en halv citron
  • Hällde över lite lagom med olja från soltorkade tomaterna.
  • Kryddade med citronpeppar och flingsalt.
  • Stekte Halloumi och skar rödkål och salladskål till. (nästa gång får det bli fetaost)

Det blev så gott! Och PRICKEN ÖVER I:ET var den
färskpressade citronen, som gifte sig så bra med allt:)


Här om dagen gjorde jag en matlåda till jobbet.

Då blandade jag Kamutveten med:
  • Stekt quorn (mums)
  • Hackad persilja.
  • En burk majs.
  • Pumpa och solros frön
  • Ringlade över lite god olivolja.
  • Citronpeppar och flingsalt.
  • OCH en halv pressad citron, och den gjorde DET igen!
Skulle ju ha sett trevligare och godare ut om jag hade lagt upp
maten på ett stort fint fat, MEN plikten kallade liksom.


I kväll blir det ett recept som jag hörde på radion idag.
Endast 5 ingredienser men som satt som en smäck, tydligen.

Visar er snart.

Må bäst!

KRAM
Eva
Kan ju tillägga att det bara
är jag i fam. som äter det här och
DET är TUR för mig det för då får
ju jag ALLT :)

20 kommentarer:

Katarina sa...

Ser nyttigt och gott ut.
Har faktiskt aldrig hört talas om det, eller för den delen sett det i affären.
Ska kika nästa gång om det finns!

Kram
Katarina

Anonym sa...

Åh, vilka bra mattips!

Agneta sa...

Duktig du är som lagar god och nyttig mat. Själv funderar jag på att strunta i att laga middag eller om socialen kommer och tar mina barn ifrån mig då?

Milla sa...

Men guuu va gott!
Jag kopierar de recepten omedelbart, bums =D
Tack för inspirationen.
Kram

Lippe sa...

Aldrig hört talas om!!
Om det är gluten i går det bort! Men nyfiken blev jag!

Lippe sa...

Läser på Wikipedia om Kmutvete:..hittas framför allt i hälsokostbutiker, då en del personer som inte tål vanligt brödvete kan äta kamutvete.

Nu är jag ännu mera nyfiken!! :)

LillaTuss sa...

Skriver av och MÅSTE testa. Tack snälla. VAD gott det ser ut :)

Camilla sa...

Så otroligt gott det lät! Måste kopiera av recepten och göra dem en dag. Tackar!!!
Jag ser fram emot fler små tips på gottigt till middag. :)
Ha det gott

Oljekritan sa...

Åh GUUUUD vad gott..det ska jag köpa..brukar handla bulgur och korngryn, matvete och couscous, quinoa...med detta har jag inte sett..ditt recept verkar väldigt gott...mums nu blev jag hungrig..bra mat...kram Karina

Malla sa...

men mums! måste prova kamut! :D
kram på dig

Susanne P sa...

Men oj så gott det lät! Det har jag aldrig testat. Men nu ska jag hålla utkik efter det.
Det verkar vara citronen som sätter piff på det hela. (oj så många DET det blev...) ;)
kram

Fru Venus sa...

Visst är det gott! Smarriga recept :-) Kvällskram

Shamrock sa...

Spännande med nya maträtter

Sanna sa...

Det är verkligen gott lite segt på ngt sätt och vilka goda recept måste ju provas så tack !!!
KRAM

Helene sa...

Det såg gott ut och NYTTIGT !!
Tack för det.
Ha en bra dag.
Kram Helene.

alegni sa...

tack för tipset! jag ska leta efter det där nästa gång jag handlar. har aldrig hört om det förr, och undrar nu om det ens finns i det här landet. hoppas, hoppas!
kram
ingela

Petra sa...

Åh vad gott det låter. Det skall jag testa.

Stor kram Petra

Omentjej sa...

Mm, verkar jättegott!

Monica sa...

Tack för tipset! Kamutvete var en HELT nytt ris för mig. Men akta dig att detta skall inhandlas. Vår barn + alla barnbarnen äter inte kött....så jag trodde nästan jag provat på det mesta...hi,hi,hi.
Ugglor i mossen, då minnet sviktar & det är länge sedan jag la in det i min blogg så vet jag INTE! Kan möjligen vara något tyg???
Svar på andra frågan: Irland (Dublin). Son med familj bor där tillfälligt.
Må väl och ha det gott.

Susjos sa...

Älskar alla dessa olika vete sorter och bulgur och sånt! Kamutvete har vi fått med Linas matkasse! Gött!