8 september 2011

Superviktigt tips!


Bananflugor.....dom ska bara en väg vandra!

Kan bara meddela att här i vårt hus finns inte 
en endaste liten ettrig bananfluga som flyger runt och dyker ner på allt som typ är någon slags frukt, näää inte en enda är i livet, ha!

Du som gillar alla djur och vill dom alla väl, sluta läsa detta inlägg NU!





Läste en blogg, vet ej vilken, men där fick jag 
detta KANONTIPS på hur man utrotar dessa
små varelser.


1. Fyll ett halvt glas med vatten.

2. Häll i lite Yes diskmedel. 
(funkar säääkert med vilket diskmedel 
som helst)

3. Häll i ganska mycket rödvinsvinäger.
(funkar säkert med vittvinsvinäger också 
jag tror dom är lättlurade)

KLA´RT!


OM det funkar...titta på resultatet här, mer kan 
jag inte säga!

Inte så noga med hur mycket du tar av alla 
ingredienser men mycket vinäger är bra!

Gör en ny blandning efter några dagar för det dunstar.

Som sagt, här hos oss finns det inte en endaste liten bananfluga så 
långt ögat kan nå.

Klicka gärna upp den nedre bilden och njut ;)

KRAM
Eva

28 kommentarer:

Fru Gårman sa...

Vet ej varför men vi har inga bananisar eller blommisar alls i år! S K Ö N T! Men om de kommer ska jag minnas ditt tips...

Snäckskalsdalen. sa...

Jag undrar så varifrån dom kommer....massor hela tiden. Men det var ett bra tips!
Agneta kram

Dehäreja sa...

Visst funkar dom tipsen bra!

Malla sa...

det där funkar inte hos oss. Jag tar radar och raderar dom jävlarna! :D

Katarina sa...

Exakt samma brukar jag ta fast vitvinsvinäger :-) Ja det funkar kalasbra! Det blir en riktigt festmåltid för de dumma flugorna.

Ha en underbar fredag fina du!
Kram
Katarina

Camilla sa...

Låter som ett kanontips!
Kram!

Camilla sa...

Det ska jag omedelbums göra, för di där små flygande jäklarna är jag enormt trött på. Tack för tipset.
Ha det gott

Maria sa...

Jag har gjort den där fällan i många år och fungerar oftast bra, men i år så spred de sig ner i garaget och har vimsat runt kring det som ska till återvinningen, inte kul! Får nog sätta fällor i hela huset snart...

Maria (Jag och de mina) sa...

Tack för tipset och tack för att du tittade in till mig! Och tack för komplimangen om mitt inlägg!
Önskar dig en härlig fredag!

Kram

Katarina sa...

Tack för tipset Eva :O) och för att du kikar in och kommenterar hos mig. Jag blir så glad. Ha en bra jobbarhelg. Vi kan tänka på varandra, jag börjar kl 16 i em. Kramelikram Katarina :O)

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå Eva, detta är ett toppentips som det var bra att du gjorde ett inlägg om, dessa små as förpestar livet i köket=) Jag brukar också ställa ut såna små fällor, min sambo klurar ut allt, klipper hål i petflaskor, tar bara öppningen och halsen och sätter på en rödvinsflaska med en skvätt vin kvar, det är också en superbra fälla!!!=) Mari.

n o r d i n g å r d e n sa...

...tror vi skrev hos varandra samtidigt=) Jag är ledig ett par helger på raken nu pga JTF=) Luleå hela nästa vecka!! Trevlig jobbarhelg!! Mari.

anette sa...

Så gör jag också , helt suveränt tips :)
ha en skön helg

alegni sa...

tack för tipset! jag har testat med saft och diskmedel tidigare, men det funkade inte.
trevlig helg!

alegni sa...

ps. jo, det är riktigt jäkla skitdyrt att gå hos tandläkare här också :(

nattugglan sa...

Tack för tipset..det skall jag försöka,, Du klarar nog ett inlägg varje dag.!! jag skall hänga med dej o se!!

Anette sa...

Visst är det effektivt. Jag har vitvinsvinäger och diskmedel endast och det är kanonbra.

Ha en fin fredag

Kramar @nette

Märta sa...

Det där ska jag genast testa! Fullkomligt kryllar av de där små irriterande uslingarna här!
En riktigt skön helg på dig!

Joanna Björkqvist sa...

Hoppas du får något godare som fredagsdrink! ;)

Kul att hälsa på här hos dig - om man inte är bananfluga förstås! ;)

Ha en riktigt fin fredag!

Elle sa...

Tack för tipset. Synd bara att vinäger luktar lite speciellt. Det finns dock gränser för min djurvänlighet. Bananflugor hör inte till mina favoritdjur.
Ha en skön helg!
Kram Elle

Susanne sa...

Nästa gång det kommer hem Bananflugor till mig ska jag ta till det där tipset.
Kram

Fru Venus sa...

TACK! Ska testa :-)

Smultron på ett strå sa...

Tack för ovärderligt tips!//kram maria

fina frun sa...

Det har vi provat här hemma också!

Tankar vid midnatt sa...

Tack för hjälpsamt tips. Just nu är dessa små vidriga djur en stor plåga hemma hos oss...

Lördags morgon kram

Camilla sa...

Jag provade ditt tips - det funkade inte här. Men något som jag upptäckt att di små jäklarna gillar så är det öl. Så jag ska prova öl med lite diskmedel i. :)

Jag gillar ditt tema med dörrar på bilderna. Vilka vackra dörrar det finns.

Ha det gott idag
Kram

Anonym sa...

Där fick dom allt... ;)

Viktkamp sa...

Jag brukar bara ta vinäger och diskmedel, funkar super =)