30 november 2011

Åland

.
.
Här kommer några bilder från Åland där vi var på höstlovet.

Många bilder har jag, men jag fick verkligen begränsa mig här.



Vi bodde på klassiska Arkipelag.
Kan rekommenderas!

Mycket 70-tals känsla men allt kändes bra!!

Här fick jag en fantastisk överraskning!

Jag träffade en barndomskompis. Så otroligt kul!
Vi har inte setts sedan vi var "små".
Jag HOPPAS verkligen att vi får ses igen, så vi kan prata mycket mer med varann!

Jag blev såååå glad N :D, sköt om dig!


Vi kan tacka Korv Göran för att du hade öppet.
Allt var nämligen stängt, och det var bara fredag eftermiddag??

Fick veta att så är det här, men onsdagar har nästan alla
kvällsöppet. (rätt så skönt egentligen)


Ha ha....sprang på Mariehams Guse:)
Så himla kul. (har den en historia, Fru Venus?)


Många av skärgårdsborna hade kommit till torget och sålde
mycket hemtillverkade grejer.

Saft, sylt, bröd och hemstickat mm mm
Så kul att få se allas kreativitet!


Dottern köpte dom här torgvantarna.
Dom används flitigt. (snart kanske jag kan göra ett par själv;))


Butiken SALT får man inte missa när man är i Mariehamn!

Fantastiska hantverk i alla möjliga former.

TYVÄRR för dyrt för oss med valören kronor:(


Här självaste huvudattraktionen...

MARIEBAD

Jättefint badhus! Här får INTE sladdriga badbyxor användas, så sambon fick
hyra ett par spidos hihi......(många år sedan man såg honom i ett par såna;))

Här fick jag ytterligare en härlig överraskning!

Fru Venus, Knasterfaster
och Shamrock stod plötsligt där i foajén :D

Hoppas vi ses snart igen tjejer!



Åland = fantastiska båtar.



Här en annan båt....

Vi står och väntar på att Eckerö Linjen ska lägga till och
ta oss dom tre timmarna tillbaka till Sweden.

Ska ABSOLUT tillbaka till denna Ö!!


Kram på er allihop som läser här!

Jorå, jag har snart stickat klart den andra sockan.
Jag säger som det känns....jag är såååå stolt!

Eva

25 kommentarer:

Tantaluran sa...

Å så vackra bilder! Var själv där i helgen - men satt vid ett fönster och åt frukost och tittade ut över Mariehamns hamn!

Helene sa...

Mycket !! och underbara bilder !!
Ha en fin onsdag.
Kram Helene.

Lisbeth sa...

Härliga bilder från ön. Jag har bara besökt den 1 gång förstår inte varför. Är ju så lätt att ta sig dit för en liten peng. Älskar marknader så där hade jag med all säkerhet hittats
Ha en fin kväll

Milla sa...

Hallå där Eva. Vad roligt att du hittade till min nya boning, hihi.
Vilka härliga bilder från Åland. Själv har jag endast åkt kryssning t/r.
Hoppas att du får en riktigt go' onsdag och en härlig helg.
På återseende, kram Milla.

Anonym sa...

Låter som en härlig Ålandstripp. Själv har jag bara varit över till Åland en enda gång, och då steg man inte ens i land...

Sockar var det, ja. Det skulle jag ju fixa mig ett par också. :)

Oljekritan sa...

jamen va kul du haft på denna vackra Ö...som är så fin så fin..nu blev man ju sugen att åka dit,,va kul..kul att du träffade på bloggvänner också--Kram Karina

Elle sa...

Dit vill jag också en dag - och träffa Fru Venus!

Fina bilder!
Ha en skön kväll!
Kram Elle

♥ Carina ♥ sa...

Vilken trevlig tripp! Kul att träffa bloggvänner också :)
Kram

Bland nystan o papper sa...

Kul med polkagrisar :)

Härligt att det går bra med stickningen! Oj, jag betraktar mig själv som amatör också. Har inte stickat så där våldsamt mycket och det garnet har jag hittills inte sprungit på. Lycka till!

Kram

Mycket annat & lite betong sa...

Skönt med lite miljöombyte! Och vädret var det tydligen inget fel på. Så mycket kul ni hann med.
Så duktig du är att sticka! Jag kan bara sticka fram och tillbaka, kan varken göra maskor eller maska av.
Min ljusslinga är för utomhusbruk och går på el. Vi har en kontakt på badrumsskåpet.

Ha en trevlig kväll!
Agneta

Essi sa...

Gumsarna som finns på Torggatan är av Juha Pykäläinen, 1997, medan den som du har på bild tror jag var en gåva som Mariehamn fått, om inte rent av från Gottland. Eller var det den....de lär finnas en med en platta på med intressant text på så antar den ligger vi självstyrelsegården.

Och du, förresten så har nästan alla butiker längre öppet på torsdagar ;o) Så tips för er som kommer. Vanligen stänger allt här vid 17, förutom torsdagar och på lördagar stänger det mesta kl. 14.

Hjärtligt välkomna alla till Åland. Just nu har vi storm men ni är välkoman för det!!!

KRAM

Dehäreja sa...

Ljuvliga bilder! Åland ska vi nog ta oss en tur till, det ser jag det :)

Susanne sa...

Jag älskar Åland <3 Min mamma är från ön, så jag har tillbringat mycket tid på Åland

Västgötskan sa...

Ser härligt ut! :-)

Shamrock sa...

Det var kul att stöta ihop med dig lite så där oförhappandes

Katarina sa...

Det är alltid roligt med små semestertripper och upptäcka nya platser :O) och ännu trevligare är det när man gärna återvänder. Ni verkar ha hade en riktigt lyckad tripp. Kramar Katarina :O)

kattiiiiss sa...

Det ser så mysigt ut på bilderna. Och dotterns vantar är ju jättefina! Jag hoppas att du får det härligt och harmoniskt resten av veckan. Massa kramar

bokhyllan sa...

En toppen-resa verkar det som! Härligt!
Kram.

Joanna Björkqvist sa...

Vilka härliga bilder! Jag har inte varit på Åland på 20 år, men det var trevligt då med... :)

Kram!

teresa sa...

Vilka inspirerande bilder. Var på Åland på skolresa på 80-talet, det är länge sedan!
Grattis till att du lärt dig att sticka sockor, det är kul o användbart! Jag brukar sticka "halvspetsiga", dvs minska tills jag har typ 16 maskor kvar o sedan sticka ihop dem snyggt via s. k grafting, vilket är lite klurigt o tog mig MÅNGA timmar att lära! Jag vet tyvärr ingen bra sida rakt av, men sök på typ Tutorials, socks. Eller beställ en inspirerande sockbok, t ex "Favorite Socks" - i dessa får man oftast både kul mönster o jättebra teknikgenomgångar. En billig o perfekt julklapp till sig själv! Lycka till!

Carina Sjölund sa...

Vilken härlig tripp ni gjort!
Förstår att du vill åka tillbaka :)
Kramen♥

Fru Venus sa...

:-) Välkommen tillbaka, med ordning den här gången ;-) KRAM

Cia40 sa...

TACK o kram för ditt grattis...:)
Härliga bilder från Åland, har aldrig varit där...men kanske en dag blir det en tur dit...:)
Min födelsdag(ar)stripp blev till Copenhagen...Så härligt, med hela familjen...Sååå mkt fint att julhandla...Och nu en tom plånbok vilket inte är lika härligt...hihi

Kollade kontot när jag kom hem....Skrek till maken att vi blivit rånade...???...Men förstod sedan att maten vi åt måste varit jättedyr ...hihi
KRAMAR i massor till dig, Cia:)

Knasterfaster sa...

Jag blev så glad av att träffa dig. Som att vinna en högvinst! Hade vi kommit bara några minutrar senare hade vi missat dig. Åland är fint och lagom stort.

Tre Tanter sa...

Nu blir jag nostalgisk, när barnen var små hyrde vi stuga på Åland varje sommar. Har många fina minnen därifrån!

Tre Tanter